Sejmik Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SEJMIK WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

311140157 572694628190378 432100521289497369 n

Przy udziale wiceministra infrastruktury Rafała Webera na byłym przejściu granicznym Polska - Słowacja 10 października 2022 r. podpisano z firmą Polaqua Sp z o.o. umowę na realizację odcinka Via Carpatia Dukla-Barwinek – do granicy państwa o długości 18,2 km. Samorząd Województwa reprezentował przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz, obecni byli także posłowie Piotr Babinetz i Piotr Uruski, wicewojewoda podkarpacki Radosław Wiatr, samorządowcy, przedstawiciele firmy wykonującej ten odcinek.  

Szlak Via Carpatia obecnie jest już częściowo dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy kilka tysięcy kilometrów. Jest to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km. Podpisana umowa pozwoli na realizację kolejnego odcinka tej niezwykle potrzebnej dla tej części Europy oraz Polski inwestycji. 1 541 121 487,77 zł - to kwota, na którą opiewa wspomniana umowa podpisana przez firmę Polaqua i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Odcinek między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją i jest jednym z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. Nowa trasa będzie ponad 18-kilometrową dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie „Projektuj i buduj”.

Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w Rzeszowie w ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. W ciągu trasy głównej będzie 15 estakad, z których najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Powstanie również 10 mostów, 6 wiaduktów drogowych, 6 przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.

Planuje się, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca, liczonych jako cztery miesiące) w czasie robót budowlanych. Oznacza to, że inwestycja zakończy się na przełomie 2027 i 2028 roku.

Podpisanie tej umowy to efekt doskonałej współpracy na linii rząd, Samorząd Województwa oraz samorządowcy z terenów, przez które przebiega S19. Serdecznie podziękowania należą się architektom tego sukcesu: Premierowi Mateuszowi Morawieckiemu, Marszałkowi Markowi Kuchcińskiemu, wiceministrowi infrastruktury Rafałowi Weberowi, posłom ziemi krośnieńskiej Piotrowi Babinetzowi i Piotrowi Uruskiemu, samorządowcom na czele ze starostą krośnieńskim Janem Pelczarem i dyrektorowi GDDKiA Bogdanowi Tarnawskiemu.

Firma Polaqua działa na rynku budowlanym od 1990 r. Należy do hiszpańskiej spółki DRAGADOS S.A. z siedzibą w Madrycie, która wchodzi w skład Grupy ACS (Actividades de Construcción y Servicios S.A.), tj. globalnego lidera wśród firm budowlanych i inżynieryjnych, realizującego inwestycje na wszystkich kontynentach.

Szlak Via Carpatia integruje systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Pozwala na integrację krajów, przez które przebiega i usuwania barier w podróżowaniu pomiędzy nimi, sprzyja również nadrabianiu opóźnień w rozwoju nowoczesnego systemu infrastruktury transportowej, wynikających z trudnej historii naszej części Europy. W Polsce szlak Via Carpatii przyczyni się do rozwoju wschodniej części kraju. Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi. W dłuższej perspektywie szlak pozytywnie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca dobrego do umiejscawiania tu inwestycji.

Inf. własna, fot. archiwum Kancelarii Sejmiku