IX sesja Sejmiku Województwa Podkarpackiego, budżet, inwestycje i perspektywy rozwoju regionu
Autor tekstu: Szymon Świętoniowski, Kancelaria Sejmiku UMWP
Autor zdjęć: Krzysztof Witek, Biuro Prasowe UMWP
Podczas IX sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego, która odbyła się 25 listopada 2024 roku, radni omówili kluczowe zagadnienia dotyczące rozwoju regionu, z naciskiem na projekt budżetu na 2025 rok. Marszałek Władysław Ortyl przedstawił założenia dokumentu, który ma wyznaczać kierunki inwestycji i funkcjonowania województwa w nadchodzącym roku. Dyskutowano również o programach transportowych, wzroście liczby pasażerów na kolei oraz sukcesach w realizacji Funduszy Europejskich.
Rekordowy budżet na 2025 rok
Budżet Województwa Podkarpackiego na 2025 rok jest największym w historii, z planowanymi dochodami na poziomie 2,54 mld zł oraz wydatkami wynoszącymi 2,68 mld zł. Ponad połowa tej kwoty (51,6%) została przeznaczona na inwestycje, co podkreśla proinwestycyjny charakter budżetu. Na działania majątkowe zaplanowano 1,38 mld zł – o 25,9% więcej niż w 2024 roku. Kluczowe projekty obejmują rozwój infrastruktury drogowej, ochrony zdrowia oraz kultury.
Marszałek Władysław Ortyl zaznaczył, że deficyt budżetowy województwa, wynoszący 138,9 mln zł, będzie jednym z najniższych w kraju. Pokrycie deficytu zapewnią nadwyżki z poprzednich lat oraz środki z papierów wartościowych i pożyczek.
Inwestycje w infrastrukturę drogową i zdrowotną
Na budowę i modernizację dróg wojewódzkich przeznaczono rekordowe 1,08 mld zł. Wśród kluczowych projektów znalazły się:
- budowa drogi nr 855 Zaklików – Stalowa Wola wraz z mostem na Sanie (134,1 mln zł),
- rozbudowa drogi nr 872 Nowa Dęba – Nisko (97,4 mln zł),
- odcinek drogi nr 865 z węzłem obwodnicy Jarosławia (95,7 mln zł).
Równolegle sektor ochrony zdrowia zyskał 184,3 mln zł na kluczowe inwestycje, w tym budowę lądowiska dla helikopterów przy Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim Nr 2 w Rzeszowie (57,6 mln zł). Inwestycje obejmą także zakup nowoczesnego sprzętu medycznego, m.in. rezonansu magnetycznego dla szpitala w Tarnobrzegu.
Transport kolejowy - dynamiczny rozwój i wyzwania
Rok 2024 był rekordowy pod względem liczby pasażerów korzystających z kolei w regionie. Do końca września przewieziono ponad 3,2 mln osób w ramach regionalnych przewozów oraz kolejny milion pasażerów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Planowane zakupy nowych składów kolejowych mają dodatkowo wzmocnić flotę regionu.
Nie zabrakło jednak wyzwań – radni wyrazili zaniepokojenie decyzją o wyłączeniu stacji kolejowych w Mielcu i Nisku z Programu Inwestycji Dworcowych. Sejmik zaapelował do rządu o ponowne włączenie tych stacji do programu, podkreślając, że ich modernizacja jest kluczowa dla rozwoju transportu w regionie.
Fundusze Europejskie jako motor rozwoju
Województwo Podkarpackie utrzymuje pozycję lidera w efektywnym wykorzystaniu środków unijnych. Do tej pory zakontraktowano umowy na łączną kwotę 3,92 mld zł, co stanowi 39% dostępnych środków w obecnej perspektywie. Najwięcej projektów dotyczy infrastruktury transportowej, ochrony środowiska, cyfryzacji oraz wsparcia przedsiębiorczości.
Członek Zarządu Województwa, Małgorzata Jarosińska-Jedynak, zaznaczyła, że region skutecznie udowadnia konieczność dalszego wzmacniania polityki spójności, stanowiącej fundament rozwoju społeczno-gospodarczego.