Regulamin Sejmiku Województwa Podkarpackiego
UCHWAŁA NR XXXVI/582/21 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO z dnia 26 kwietnia 2021 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Sejmiku Województwa Podkarpackiego (plik PDF, rozmiar 0,3 MB)
UCHWAŁA NR XLIV/856/10 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zmian Regulaminu Sejmiku Województwa Podkarpackiego - pobierz
UCHWAŁA NR XLIV/856/10
SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
z dnia 29 marca 2010 r.
w sprawie zmian Regulaminu Sejmiku Województwa Podkarpackiego
Na podstawie art.18 pkt 21 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.)
Sejmik Województwa Podkarpackiego uchwala, co następuje:
§1
W Regulaminie Sejmiku Województwa Podkarpackiego stanowiącego załącznik do uchwały nr XL/736/09 w sprawie przyjęcia Regulaminu Sejmiku Województwa Podkarpackiego wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 25 ust. 1 skreśla się pkt 3
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UCHWAŁA NR XL/736/09
SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
z dnia 30 listopada 2009 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Sejmiku Województwa Podkarpackiego
Na podstawie art. 18 pkt 21 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) Sejmik Województwa Podkarpackiego uchwala, co następuje:
§ 1
Sejmik Województwa Podkarpackiego uchwala Regulamin Sejmiku Województwa Podkarpackiego w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do uchwały Nr XL/736/09
Sejmiku Województwa Podkarpackiego
z dnia 30 listopada 2009 r.
REGULAMIN SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
-
Regulamin określa sposób obradowania i tryb pracy Sejmiku, sposób przygotowania projektów uchwał, prawa i obowiązki radnych oraz techniczną obsługę Sejmiku.
-
Tryb prac i tryb uchwalania uchwały budżetowej określa odrębna uchwała Sejmiku.
-
Szczegółowy tryb prac Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
§ 2
W zakresie używanych w regulaminie określeń /nazw/ stosuje się odpowiednio § 5 Statutu Województwa Podkarpackiego.
§ 3
-
Sejmik obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
-
Sejmik wykonuje zadania wynikające z ustaw, uchwał, stanowisk i postanowień Sejmiku poprzez Zarząd, Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących i powołane komisje.
-
Sejmik pracuje na podstawie uchwalonego planu pracy.
Rozdział II
Przewodniczący Sejmiku
§ 4
Do zakresu zadań Przewodniczącego należy:
1) organizowanie pracy Sejmiku;
2) zwoływanie sesji Sejmiku;
3) przewodniczenie obradom Sejmiku;
4) reprezentowanie Sejmiku na zewnątrz;
5) nadzorowanie terminowości wykonywania uchwał Sejmiku;
6) zapewnienie radnym warunków do wykonywania ich funkcji i uprawnień;
7) zapewnienie komisjom warunków do wykonywania ich funkcji i uprawnień;
8) kontrolowanie terminowości udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych;
9) powoływanie z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji albo Sejmiku ekspertów w celu opracowania opinii lub ekspertyz;
10) wykonywanie innych zadań określonych ustawą, statutem i uchwałami Sejmiku.
Rozdział III
Radni Sejmiku
§ 5
-
Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny na pierwszej sesji Sejmiku składa ślubowanie według roty ustalonej w ustawie. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „Ślubuję." Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg".
-
Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
-
Radny nieobecny na sesji Sejmiku oraz radny, który uzyskał mandat w czasie trwania kadencji, składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest obecny.
§ 6
-
Radny ma prawo i obowiązek brać czyny udział w pracach Sejmiku, komisjach oraz w jednostkach organizacyjnych, do których został wybrany lub desygnowany.
-
Radny jest obowiązany utrzymywać stałą więź z mieszkańcami województwa, organizacjami społecznymi a w szczególności przyjmować zgłaszane przez nich skargi, postulaty, wnioski oraz przedstawiać je organom województwa do rozpatrzenia.
-
Radny nie jest związany instrukcjami wyborców.
-
Radny w swej działalności winien kierować się dobrem mieszkańców województwa, dbać o jego rozwój i ochronę środowiska naturalnego.
-
Radny zobowiązany jest do zachowania tajemnicy służbowej.
§ 7
-
W związku z wykonywaniem mandatu, radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
-
Pracodawca jest zobowiązany zwolnić radnego z pracy zawodowej w celu umożliwienia radnemu brania udziału w pracach Sejmiku jego komisjach oraz Zarządu Województwa.
-
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Sejmiku.
-
Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży. Wysokość i zasady wypłaty diety oraz zwrotu kosztów podróży służbowych określa Sejmik w odrębnej uchwale.
§ 8
-
Ograniczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej przez radnego oraz w zatrudnianiu określają ustawy.
-
Radny powinien wyłączyć się z głosowania w sprawach dotyczących jego interesu prawnego.
§ 9
-
Radny jest obowiązany być członkiem co najmniej dwóch komisji stałych.
-
Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji.
-
Radny obowiązany jest złożyć Przewodniczącemu pisemne oświadczenie o swoim stanie majątkowym zgodnie z obowiązująca ustawą.
-
Radni potwierdzają swą obecność na sesjach, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
-
Radny powinien usprawiedliwić swoją nieobecność na sesji lub komisji w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji.
-
Przewodniczący Sejmiku usprawiedliwia nieobecność radnego, jeżeli z ważnych przyczyn usprawiedliwi swą nieobecność.
Rozdział IV
Kluby Radnych
§ 10
-
Radni mają prawo do zrzeszania się w klubach w celu wyrażania na forum Sejmiku wspólnego stanowiska, przedstawiania propozycji i wniosków, wyrażania swoich poglądów oraz w celu współpracy z organizacjami i partiami politycznymi.
§ 11
-
Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych, którzy przystąpienie do klubu zgłosili na piśmie.
-
O powstaniu klubu, jego członkowie informują Przewodniczącego na piśmie, podając nazwę klubu, liczbę członków, ich imiona i nazwiska oraz władze reprezentujące klub, w terminie 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.
-
O fakcie powstania klubu, Przewodniczący informuje radnych na najbliższym posiedzeniu Sejmiku.
-
Władze klubu mają obowiązek informować Przewodniczącego o zmianach w składzie osobowym. O zaistniałych zmianach w składach klubów, Przewodniczący informuje radnych na najbliższym posiedzeniu Sejmiku.
-
Obniżenie liczebności klubu poniżej liczby wskazanej w ust. 1 powoduje jego samorozwiązanie. O fakcie samorozwiązania Przewodniczący informuje radnych na najbliższym posiedzeniu Sejmiku.
-
Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
§12
-
Klub jest reprezentowany przez Przewodniczącego klubu, Wiceprzewodniczącego klubu lub innego członka klubu, upoważnionego przez Przewodniczącego klubu.
-
Klub działa na podstawie własnego regulaminu, który przedkłada się Przewodniczącemu w terminie 14 dni od jego uchwalenia.
-
Obsługę klubu zapewnia Kancelaria Sejmiku.
-
Radnym niezrzeszonym w klubie radnych Przewodniczący Sejmiku zapewnia obsługę jaka przysługuje klubom radnych.
§ 13
Kluby mają prawo do:
1) inicjatywy uchwałodawczej;
2) opiniowania projektów uchwał, rezolucji, apeli i deklaracji oraz innych dokumentów przygotowanych w toku prac Sejmiku i jego komisji;
3) wyrażania opinii na sesjach i posiedzeniach komisji;
4) wnoszenia interpelacji, zapytań i składania wniosków;
5) informowania opinii publicznej o stanowisku klubu w rozpatrywanych przez Sejmik sprawach.
Rozdział V
Postępowanie uchwałodawcze
§ 14
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:
1) Zarządowi;
2) klubom;
3) komisjom;
4) radnym w liczbie co najmniej 3 radnych.
§ 15
Projekt uchwały składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego. Projektodawca zobowiązany jest wskazać referenta uchwały.
§ 16
- Projekt uchwały powinien zawierać:
1) tytuł uchwały;
2) podstawę prawną;
3) merytoryczną treść uchwały;
4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały;
5) określenie terminu wejścia w życie uchwały;
-
Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie, które powinno:
1) wyjaśniać potrzebę i cel podjęcia uchwały;
2) przedstawić rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana;
3) wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym;
4) przedstawić przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne;
5) wskazywać źródła finansowania, jeżeli projekt uchwały pociąga za sobą obciążenia budżetu.
- Przewodniczący zwraca Projektodawcy projekt uchwały, jeżeli nie odpowiada on wymogom formalnym określonym w ust. 1 i ust. 2.
- Projekty wniesione przez podmioty wymienione w §14 pkt 2 - 4wymagają opinii Zarządu. Zarząd wydaje opinię w terminie 7 dni. Brak opinii w tym terminie nie wstrzymuje rozpatrzenia projektu uchwały przez Sejmik.
- Projekty wniesione przez podmioty wymienione w § 14 wymagają opinii właściwej komisji, w terminie 7 dni. Brak opinii nie wstrzymuje rozpatrzenia projektu uchwały przez Sejmik.
-
Projektodawcy wymienieni w § 14 pkt 2 - 4, przy tworzeniu projektu uchwały mają zapewnioną obsługę prawną i administracyjno - biurową.
- Przedłożone projekty uchwał Przewodniczący kieruje do radcy prawnego, celem przedstawienia opinii prawnej w terminie 3 dni roboczych.
§ 17
Projekt uchwały powinien być przedłożony Przewodniczącemu w terminie 14 dni przed sesją, w celu zachowania procedury uchwałodawczej.
§ 18
Termin o którym mowa w § 17 uważa się za zachowany, jeżeli w terminie 14 dni przed sesją, każdy z radnych popierających projekt uchwały, w liczbie co najmniej takiej o jakiej mowa w regulaminie, prześle drogą elektroniczną lub złoży na piśmie projekt tej uchwały, w którym wymieniony jest z imienia i nazwiska.
§ 19
Projektodawca może wycofać wniesiony przez siebie projekt, aż do otwarcia sesji lub wnieść do niego autopoprawki o charakterze formalnym, aż do uchwalenia uchwały.
§ 20
Przewodniczący zarządza doręczenie radnym projektów uchwał, w terminie co najmniej 7 dni przed sesją.
§ 21
-
Przewodniczący nadaje bieg uchwałodawczy projektom uchwał najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych od daty otrzymania, albo kieruje projekt do komisji, albo zwraca projekt projektodawcy zgodnie z regulaminem. Po upływie 3 dni roboczych Przewodniczący nie może zwrócić projektu uchwały projektodawcy. Jeżeli Przewodniczący nie nada biegu uchwałodawczego to projektodawca może złożyć projekt uchwały Zarządowi i komisji z uwzględnieniem § 16 regulaminu.
-
Projekty uchwał nie spełniające wymogów formalnych, Przewodniczący zwraca projektodawcy, załączając pisemne uzasadnienie i wskazanie braków oraz wzywając pisemnie do uzupełnienia braków w ciągu 3 dni roboczych, pod rygorem odrzucenia projektu. Po każdym uzupełnieniu bieg 3 dniowego terminu rozpoczyna się od nowa.
-
Projekty uchwał spełniające wymogi formalne, Przewodniczący kieruje do właściwych merytorycznie komisji i wyznacza równocześnie Przewodniczącego posiedzenia wspólnych Komisji.
-
Komisje, do których skierowany został projekt, mogą obradować nad nim wspólnie. Komisje mogą zwrócić się do innych komisji z pisemnym wnioskiem o wyrażenie opinii do projektu lub jego części.
-
Do szczegółowego rozpatrzenia projektu komisje mogą powoływać podkomisje.
-
Podkomisja przedstawia komisji pisemne stanowisko o rozpatrzonym projekcie.
-
Przy rozpatrywaniu projektów uchwał, komisje biorą pod uwagę opinie przedstawione przez inne komisje oraz radnych. Komisje mogą wysłuchiwać także opinii ekspertów zaproszonych przez komisje.
-
Projekt uchwały dotyczący spraw finansowych wymaga opinii Komisji Budżetu, Mienia i Finansów.
-
Komisje mogą obradować na posiedzeniach wyjazdowych.
§ 22
-
Komisje, do których został skierowany projekt uchwały, przedstawiają wspólne lub odrębne stanowisko o tym projekcie.
-
W posiedzeniu obowiązany jest brać udział projektodawca albo reprezentant projektodawców lub upoważniona przez niego osoba odpowiedzialna za należyte przedstawienie projektu uchwały komisjom i Sejmikowi.
§ 23
-
Projekt z oznaczonym numerem druku kierowany jest na sesję.
-
Projekt uchwały powinien zostać zaopiniowany przez właściwe komisje i Zarząd w terminie do 21 dni od daty otrzymania przez Przewodniczącego. W przypadku uchwał rodzących skutki finansowe wymagany jest podpis Skarbnika.
-
Nie przedłożenie w terminie, o którym mowa w ust. 2 opinii przez Zarząd lub komisje, nie wstrzymuje rozpatrzenia projektu na sesji, chyba że Sejmik postanowi inaczej.
§ 24
-
Sejmik podejmuje uchwały w trybie jednego czytania, za wyjątkiem spraw określonych w § 25.
-
Procedowanie projektu uchwały odbywa się na sesji, po wcześniejszym rozpatrzeniu projektu uchwały przez właściwe merytorycznie komisje i Zarząd.
-
Podjęcie projektu uchwały na sesji obejmuje:
1) wprowadzenie projektodawcy;
2) prezentację stanowisk właściwych komisji, Zarządu, klubów;
3) dyskusję nad projektem;
4) zgłaszanie wniosków, uwag i propozycji poprawek;
5) składanie przez referenta uchwały stosownych wyjaśnień, udzielanie odpowiedzi na postawione pytania, ustosunkowanie się do podniesionych kwestii, wyrażonych wątpliwości i poczynionych zastrzeżeń przez uczestników dyskusji, ustosunkowanie się do zgłoszonych poprawek;
6) głosowanie nad projektem uchwały.
-
Prawo zgłaszania poprawek przysługuje radnemu, Zarządowi, komisjom, klubom.
§ 25
-
Sejmik w trybie dwóch czytań podejmuje uchwały dotyczące:
1) Statutu;
2) strategii rozwoju;
3) Wieloletnich Programów Inwestycyjnych;
4) przekształceń własnościowych wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych;
5) zagospodarowania przestrzennego.
-
Sejmik na wniosek podmiotów wymienionych w § 14 podejmuje uchwałę o trybie dwóch czytań w innych sprawach niż wymienione w ust. 1.
-
W sprawach personalnych oraz rezolucji, deklaracji, apeli i stanowisk Sejmik podejmuje uchwały w trybie jednego czytania. Sprawy te nie wymagają opinii komisji.
§ 26
-
Pierwsze czytanie projektu uchwały odbywa się na sesji, po wcześniejszym rozpatrzeniu projektu uchwały przez właściwe merytorycznie komisje.
-
Pierwsze czytanie projektu uchwały na sesji obejmuje:
1) wprowadzenie projektodawcy;
2) prezentację stanowisk właściwych komisji, Zarządu, klubów;
3) dyskusję nad projektem;
4) zgłaszanie wniosków, uwag i propozycji poprawek;
5) składanie przez referenta uchwały stosownych wyjaśnień, udzielanie odpowiedzi na postawione pytania, ustosunkowanie się do podniesionych kwestii, wyrażonych wątpliwości i poczynionych zastrzeżeń przez uczestników dyskusji, ustosunkowanie się do zgłoszonych poprawek.
-
Prawo zgłaszania poprawek przysługuje radnemu, Zarządowi, komisjom, klubom.
-
Wszystkie poprawki składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego nie później niż w ciągu 7 dni od dnia pierwszego czytania.
-
Przewodniczący kieruje złożone w trybie ust. 4 poprawki do właściwych merytorycznie komisji oraz do Zarządu.
§ 27
-
Drugie czytanie projektu uchwały odbywa się na sesji, po wcześniejszym rozpatrzeniu projektu uchwały przez właściwe merytorycznie komisje.
-
Drugie czytanie obejmuje:
1) przedstawienie stanowisk komisji;
2) przedstawienie stanowiska Zarządu;
3) dyskusję nad poprawkami zgłoszonymi w terminie i trybie określonym w regulaminie;
4) głosowanie nad projektem uchwały.
§ 28
-
Porządek głosowania nad projektem jest następujący:
1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został postawiony;
2) głosowanie poprawek do poszczególnych części składowych, jeżeli poprawki zostały zgłoszone, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie bądź odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach;
3) głosowanie projektu w całości w brzmieniu obejmującym przegłosowane poprawki.
-
Przewodniczący może za zgodą Sejmiku odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.
-
Sejmik może postanowić poddanie projektu uchwały pod głosowanie w całości, łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.
-
Sejmik może postanowić o odesłaniu projektu uchwały do komisji.
§ 29
Sejmik podejmuje z zachowaniem wymogów formalno - prawnych dla uchwał:
1) rezolucje - zawierające wezwanie określonej instytucji do podjęcia wskazanego jednorazowego działania;
2) deklaracje - zawierające zobowiązanie Sejmiku do określonego postępowania;
3) apele - zawierające wezwanie do określonego zachowania się, podjęcia inicjatywy lub zadania;
4) stanowiska - zawierające oświadczenie Sejmiku w określonej sprawie.
§ 30
-
Uchwała powinna zawierać w szczególności:
1) numer, datę i tytuł określający jej przedmiot;
2) podstawę prawną;
3) dokładną treść;
4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały;
5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania;
6) ewentualne określenie, że uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
-
Uchwały podpisuje Przewodniczący.
-
W przypadku nieobecności Przewodniczącego, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący prowadzący sesję.
-
Na numer uchwały składają się: kolejny numer sesji (cyfry rzymskie), kolejny numer uchwały w danej kadencji (cyfry arabskie) oraz rok podjęcia uchwały (dwie ostatnie cyfry danego roku).
-
Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje we właściwej komórce organizacyjnej Urzędu.
§ 31
-
Marszałek, w przypadkach określonych przepisami ustawy, przesyła w ciągu 7dni od podjęcia, organom nadzoru, a następnie zainteresowanym podmiotom tekst uchwalonej przez Sejmik uchwały.
-
Teksty uchwał dostarcza się Radnym, w formie elektronicznej.
-
Uchwały publikuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
-
Uchwały publikuje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Podkarpackiego w ciągu 40 dni od dnia podjęcia.
Rozdział VI
Sesja Sejmiku
§ 32
-
Sejmik obraduje na sesjach. Sesje mogą odbywać się w siedzibie organów województwa lub mieć charakter sesji wyjazdowych.
-
Przewodniczący najpóźniej 7 dni przed planowaną sesją doręcza radnym zawiadomienie o dacie i proponowanym porządku obrad; Przewodniczący może również zaprosić instytucje lub osoby, których obecność uzna za zasadną. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin, o którym mowa w ust. 2 może ulec skróceniu do 3 dni.
§ 33
W sesji obowiązkowo uczestniczy Zarząd oraz Skarbnik. Skarbnik uczestniczy w sesjach z głosem oradczym.
§ 34
Sesje są jawne. Jawność sesji zapewnia się w szczególności poprzez:
- informowanie opinii publicznej o sesjach na stronie internetowej Województwa;
- umożliwienie prasie, radiu i telewizji sporządzania sprawozdań z przebiegu sesji;
- umożliwienie publiczności obserwowania obrad Sejmiku.
§ 35
-
Porządek obrad sesji ustala Przewodniczący po konsultacji z Komisją Główną, najpóźniej 7 dni przed planowanym terminem sesji.
-
Wnioski o zmianę porządku obrad polegające na:
1) wprowadzeniu nowego punktu obrad mogą składać w formie pisemnej, na ręce Przewodniczącego: komisje, kluby, grupy radnych liczące co najmniej 3 radnych nie później niż 7 dni przed planowanym terminem sesji;
2) wycofaniu punktu z porządku obrad oraz zmianie kolejności mogą zgłaszać w formie pisemnej, na ręce Przewodniczącego: komisje, kluby oraz radni do rozpoczęcia sesji.
-
Zarząd wnioski o zmianę porządku obrad może zgłaszać po otwarciu sesji do czasu przyjęcia porządku obrad.
-
Każdy z wniosków o zmianę porządku obrad, który wpłynął do Przewodniczącego w terminie krótszym niż 7 dni przed planowaną sesją, Przewodniczący poddaje pod głosowanie na sesji. Wniosek musi zostać przyjęty bezwzględną większością głosów ustawowego składu Sejmiku.
§ 36
-
Sejmik rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Sejmiku.
-
Przewodniczący otwiera, prowadzi i zamyka sesję.
-
Otwarcie sesji następuje wraz z wypowiedzeniem przez Przewodniczącego formuły: „Otwieram (kolejny numer) sesję Sejmiku Województwa Podkarpackiego".
-
Po otwarciu Przewodniczący:
1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad;
2) przedstawia porządek obrad oraz ewentualne wnioski o zmianę lub jego uzupełnienie, przekazane przez uprawnione podmioty;
3) poddaje pod głosowanie ewentualne wnioski o zmianę lub uzupełnienie porządku obrad.
-
W porządku obrad sesji powinny znajdować się ponadto punkty:
1) otwarcie sesji;
2) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji;
3) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał;
4) interpelacje i zapytania Radnych;
5) oświadczenia, wolne wnioski;
6) Sprawozdanie z prac Zarządu w okresie między Sesjami i wykonania uchwał Sejmiku;
7) zamknięcie sesji.
-
Protokoły z obrad poprzedniej sesji są dostarczane radnym w wersji elektronicznej bez załączników wraz z zawiadomieniem o kolejnej sesji zwyczajnej.
§ 37
-
Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z przyjętym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
-
Prawo udzielania głosu podczas sesji należy do prowadzącego obrady, według kolejności zgłoszeń.
-
Przewodniczący czuwa nad przestrzeganiem powagi i porządku obrad w trakcie trwania posiedzenia.
-
Przewodniczący może zwrócić uwagę radnemu, który w wystąpieniu swoim odbiega od przedmiotu obrad określonego w porządku dziennym, przywołaniem radnego "do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu radnego "do rzeczy" Przewodniczący może odebrać przemawiającemu głos.
-
Przewodniczący ma prawo przywołać radnego "do porządku", jeżeli zakłóca on porządek obrad.
-
Przewodniczący ma prawo przywołać Radnego "do porządku" z zapisaniem do protokołu, jeżeli dopuścił się on rażącego naruszenia porządku obrad.
-
Prowadzący obrady może udzielić głosu osobom spoza Sejmiku, jeżeli nikt z radnych nie zgłosi sprzeciwu. W razie zgłoszenia sprzeciwu Przewodniczący zarządza głosowanie.
§ 38
-
Przemówienia radnych w dyskusji nie mogą trwać dłużej niż 10 minut, z zastrzeżeniem ust. 2, z wyjątkiem wystąpień klubowych i komisji, które nie mogą przekraczać 20 minut.
-
O przedłużeniu czasu przemówienia decyduje Przewodniczący.
-
Ograniczenia, o których mowa w ust. 1 nie mają zastosowania w debatach nad:
1) budżetem;
2) absolutorium;
3) strategią;
4) każdą inną sprawą, jeżeli tak zadecyduje Sejmik, zwykłą większością głosów na zgłoszony wniosek formalny.
§ 39
- W czasie rozpatrywania projektu uchwały Przewodniczący udziela głosu w kolejności:
1) przedstawicielowi projektodawcy (referentowi);
2) przedstawicielom klubów;
3) przedstawicielom komisji, które opiniowały projekt uchwały;
4) przedstawicielowi Zarządu.
Następnie otwiera dyskusję nad projektem.
-
W trakcie dyskusji nad projektem uchwały, Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionym przypadku może udzielić głosu poza kolejnością.
-
Po zakończeniu dyskusji Przewodniczący obrad udziela głosu referentowi, m.in. w celu ustosunkowania się do zgłoszonych poprawek, a następnie zamyka dyskusję.
-
Wnioski dotyczące zmiany treści projektu uchwały, radny zgłasza na piśmie Przewodniczącemu.
-
Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania. Od tej chwili do czasu zarządzenia głosowania można zabierać głos tylko w przypadkach określonych w § 40 ust. 1 oraz zgłoszenia wniosku o przerwę przez klub.
-
Przewodniczący może z własnej inicjatywy zarządzić przerwę na posiedzenie Zarządu lub komisji.
§ 40
-
Poza kolejnością Przewodniczący udziela głosu w dyskusji w sprawie zgłoszenia wniosku formalnego dotyczącego w szczególności:
1) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia Sejmiku;
2) ograniczenia jawności obrad;
3) zarządzenia głosowania jawnego imiennego;
4) odesłania projektu uchwały do projektodawcy lub do komisji;
5) odrzucenia projektu w pierwszym czytaniu;
6) reasumpcji głosowania przez ponowne głosowanie;
7) ponownego przeliczenia głosów;
8) sprawdzenia listy obecności;
9) zamknięcia listy zgłoszonych do dyskusji;
10) przerwania dyskusji;
11) zarządzenia przerwy;
12) sprawdzenie i stwierdzenie kworum;
13) zniesienia ograniczenia czasowego przemówień radnych w dyskusji nad punktem obrad, o którym mowa w § 38;
14) zmiany lub uzupełnienie porządku obrad;
15) ograniczenie czasu wystąpień mówców;
16) zakończenie wystąpień;
17) przestrzeganie regulaminu obrad.
-
Sejmik rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku.
-
Wniosków o stwierdzenie kworum nie poddaje się pod głosowanie.
-
Odrzucony w głosowaniu wniosek formalny, pozostający w związku z daną sprawą nie może być zgłoszony ponownie w czasie tej samej sesji.
-
Wnioski o głosowanie bez dyskusji i zamknięcie dyskusji nie mogą dotyczyć przeprowadzenia referendum wojewódzkiego, uchwały budżetowej i zmian w budżecie, strategii rozwoju województwa, programów wieloletnich, sprawozdania z wykonania budżetu, sprawozdań finansowych województwa, sprawozdań z wykonania programów wieloletnich, półrocznych sprawozdań z działalności Zarządu, udzielenia absolutorium, uchwalania Statutu i zmian w Statucie, współpracy zagranicznej oraz wszystkich spraw personalnych.
-
W przypadku, gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości, Sejmik może dokonać reasumpcji głosowania. Sejmik rozstrzyga o reasumpcji na wniosek Przewodniczącego Sejmiku, lub radnego zgłoszony wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie.
-
Reasumpcji głosowania nie podlegają wyniki głosowania imiennego oraz głosowania tajnego.
-
Reasumpcja głosowania oznacza równocześnie unieważnienie poprzedniego głosowania w tej sprawie.
§ 41
-
Wszystkie głosowania Sejmiku są jawne. Z wyjątkiem, gdy ustawa stanowi inaczej.
-
Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i z zastosowaniem techniki elektronicznej.
-
W razie braku możliwości przeprowadzenia głosowania przy pomocy urządzenia do liczenia głosów, Przewodniczący obradom może zarządzić głosowanie przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez wskazane osoby.
-
Głosowanie jawne imienne odbywa się w następujący sposób:
1) w celu przeprowadzenia głosowania Sejmik powołuje komisję skrutacyjną składającą się z 3-5 osób;
2) radni w porządku alfabetycznym, wyczytywani przez Przewodniczącego obradom lub wskazanego przez niego radnego, oddają swój głos, który wyczytujący powtarza do stenogramu;
3) przy użyciu kart do głosowania opatrzonych imieniem i nazwiskiem radnego wrzucanych do przygotowanej w tym celu urny. Otwarcia urny oraz obliczenia głosów dokonuje komisja skrutacyjna.
-
Wyniki głosowania jawnego imiennego Przewodniczący ogłasza na podstawie przedstawionego przez komisję skrutacyjną protokołu.
§ 42
-
Głosowanie tajne odbywa się w przypadkach określonych ustawą.
-
Głosowanie tajne przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią Sejmiku.
-
Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana przez Sejmik spośród radnych. Komisja Skrutacyjna wybiera Przewodniczącego Komisji.
-
Na karcie do głosowania Komisja Skrutacyjna umieszcza nazwiska i imiona kandydatów zgłaszanych na funkcję, dla obsadzenia której zostało zarządzone głosowanie.
-
Kandydatury umieszcza się w porządku alfabetycznym.
-
Jeżeli na karcie do głosowanie znajdują się nazwiska dwóch lub więcej kandydatów, to przy nazwisku każdego z kandydatów umieszcza się jeden pusty kwadrat.
-
Jeżeli na karcie do głosowanie znajduje się tylko nazwisko jednego kandydata, to po lewej stronie umieszcza się trzy puste kwadraty: "za", "przeciw", "wstrzymuję się".
-
Głosowanie tajne odbywa się w ten sposób, że każdy Radny wywołany w porządku alfabetycznym, odebrawszy od Komisji Skrutacyjnej kartę do głosowania, dokonuje wyboru w miejscu zapewniającym tajność głosowania.
-
Radny dokonuje wyboru stawiając znak "X" w jednym z kwadratów przy nazwisku wskazanego przez siebie kandydata albo w kratce "za", albo w kratce "przeciw", albo w kratce "wstrzymuję się".
-
Kart do głosowania nie można sporządzić więcej, niż wynosi ustawowy skład Sejmiku. Rozliczenie kart sporządzonych i wydanych komisja odnotowuje w protokole.
-
Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak "X" w większej ilości kratek, niż wynika to z przedmiotu głosowania lub nie postawiono go w żadnej.
-
Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk albo poczynienie innych dopisków, nie wpływa na ważność oddanego na niej głosu.
-
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
-
Z głosowania tajnego Komisja Skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu z sesji wraz z kartami do głosowania.
§ 43
-
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
-
Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał, co najmniej o 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów - to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
-
Bezwzględna większość ustawowego składu Sejmiku oznacza liczbę całkowitą, głosów oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu Sejmiku, a zarazem tej połowie najbliższą.
-
Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący.
§ 44
- Przebieg sesji utrwalany jest na odpowiednim nośniku.
- Z przebiegu sesji sporządza się protokół, który stanowi urzędowe stwierdzenie przebiegu obrad.
- Protokół z sesji winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał;
2) stwierdzenie prawomocności uchwał;
3) ustalony porządek obrad;
4) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji;
5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
6) czas trwania posiedzenia;
7) inne sprawy wskazane przez Przewodniczącego do odnotowania;
8) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.
-
Radny oraz każdy uczestnik sesji biorący udział w dyskusji może zgłosić zastrzeżenia lub poprawkę do protokołu, nie później jednak niż do chwili rozpoczęcia kolejnej sesji.
-
O uwzględnieniu zastrzeżeń lub poprawki do protokołu rozstrzyga Przewodniczący, po odsłuchaniu fragmentu z odpowiedniego nośnika i wyjaśnień protokolanta.
-
Protokół, podlega przyjęciu na następnej sesji Sejmiku.
-
Przyjęcie protokołu potwierdzają podpisem Przewodniczący oraz protokolant.
-
Protokoły wraz z załącznikami ewidencjonuje się i przechowuje we właściwej komórce organizacyjnej Urzędu.
-
Odpowiednie nośniki elektroniczne będące podstawą sporządzenia protokołu przechowuje się przez okres 5 miesięcy.
Rozdział VII
Zasady wykonywania uchwał Sejmiku
§ 45
- Sejmik w swej uchwale decyduje o sposobie jej wykonania.
- Sejmik może powierzyć Zarządowi decyzję o sposobie wykonania uchwały.
§ 46
Określenie przez Zarząd sposobu wykonania uchwały Sejmiku obejmuje w szczególności:
1) ustalenie terminu wykonania uchwały;
2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały;
3) wskazanie osób lub instytucji odpowiedzialnych za wykonanie uchwały.
§ 47
-
Zarząd składa Sejmikowi sprawozdanie z wykonania uchwał Sejmiku w formie informacji na każdej sesji.
-
Zarząd składa Sejmikowi sprawozdanie z wykonania budżetu dwa razy do roku z tym, że sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze składa nie później niż do 31 sierpnia każdego roku.
Rozdział VIII
Interpelacje, zapytania
oświadczenia i wnioski Radnych
§ 48
Radnym przysługuje prawo składania interpelacji, zapytań, oświadczeń i wniosków.
-
Radny składa interpelacje w sprawach zasadniczych dla Województwa związanych z:
1) wykonywaniem uchwał Sejmiku;
2) wykonywaniem zadań przez Zarząd, Urząd i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne;
3) innymi sprawami związanymi z działalnością i funkcjonowaniem Województwa.
- Interpelacja powinna zawierać:
1) krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego przedmiotem interpelacji;
2) wynikające z tego pytania, wnioski lub postulaty.
- Niewypełnienie wymogów ust. 2 nie ma wpływu na bieg rozpatrzenia i załatwienia interpelacji.
§ 49
-
Interpelacje składane są na ręce Przewodniczącego wyłącznie w formie pisemnej.
-
Radny może wygłosić złożoną interpelację na sesji w punkcie interpelacje.
-
Przewodniczący udziela głosu w punkcie interpelacje według kolejności zgłoszeń na liście interpelacji.
-
Przewodniczący niezwłocznie kieruje interpelacje według właściwości.
-
Prowadzący obrady może udzielić głosu interpelowanemu co nie zwalnia z udzielenia odpowiedzi na piśmie.
-
Marszałek winien udzielić odpowiedzi pisemnej najdalej w ciągu 30 dni, gdy załatwienie sprawy leży w kompetencji Marszałka, Zarządu lub Urzędu a w pozostałych przypadkach niezwłocznie po uzyskaniu informacji.
-
W przypadku gdy interpelujący uzna odpowiedź za niewystarczającą może wnosić o ponowne rozpatrzenie interpelacji. W razie zaistnienia ponownie takiego faktu, interpelacja oraz odpowiedzi mogą stać się na wniosek radnego przedmiotem debaty na sesji lub przedmiotem badania przez Komisję Rewizyjną.
-
Decyzję o przeprowadzeniu debaty podejmuje Sejmik na wniosek radnego. Debata powinna odbyć się na najbliższej sesji.
§ 50
Interpelacje radnych i udzielone na nie odpowiedzi zamieszcza się na stronie internetowej Województwa.
§ 51
- Zapytanie składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Województwa, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
- Odpowiedź na zapytanie powinna być udzielona ustnie na sesji lub pisemnie w ciągu 14-tu dni od daty zapytania.
§ 52
-
Każdy radny ma prawo składania oświadczeń w celu przedstawienia poglądów na dany temat dotyczący działalności Województwa.
- W sprawach oświadczeń nie przeprowadza się dyskusji.
§ 53
-
Każdy radny ma prawo zgłaszania wniosków we wszystkich sprawach a zwłaszcza dotyczących działalności Województwa.
-
Na wniosek radnego Zarząd udziela odpowiedzi w terminie nie późniejszym niż 30 dni.
Rozdział IX
Komisje Sejmiku
§ 54
-
Sejmik powołuje komisje określone w Statucie Województwa, w celu sprawnego i terminowego wykonywania swych zadań.
-
Komisje są powoływane jako stałe lub doraźne.
§ 55
-
Pracą komisji kieruje Przewodniczący, wybierany i odwoływany przez Sejmik.
-
Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia Przewodniczący Sejmiku na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.
-
Sejmik w drodze odrębnej uchwały wybiera ze swego grona skład osobowy poszczególnych komisji.
-
Radny winien być członkiem co najmniej dwóch komisji stałych. Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.
-
Wiceprzewodniczących poszczególnych komisji powołuje komisja spośród składu danej komisji.
-
W przypadku trwającej dłużej nieobecności Przewodniczącego Komisji, Wiceprzewodniczący może zwołać posiedzenie komisji i przewodniczyć jego obradom.
-
W składzie osobowym komisji może być najwyżej 1/3 ustawowego składu Sejmiku.
-
W przypadku rezygnacji Przewodniczącego Komisji z pełnionej funkcji lub jego odwołania, Sejmik wybierze nowego Przewodniczącego Komisji na najbliższej Sesji, a do tego czasu funkcję Przewodniczącego pełni Wiceprzewodniczący.
§ 56
-
Sejmik może powołać komisję doraźną do wykonania określonych czynności.
-
Komisja doraźna może być powołana na określony czas lub do wykonania wskazanego zadania.
-
Uchwała o powołaniu komisji doraźnej winna określić:
1) skład osobowy;
2) przedmiot działania;
3) czas funkcjonowania, jeżeli jest wskazany lub cel, który ma osiągnąć, w przypadku powołania do wykonania wskazanego zadania.
-
Do wyboru składu osobowego oraz wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Komisji stosuje się przepisy § 55.
-
Komisja doraźna składa Sejmikowi sprawozdania ze swojej działalności po upływie czasu na jaki została powołana lub po wykonaniu określonego zadania, a także raz w roku.
§ 57
-
Komisje obradują na posiedzeniach.
-
Posiedzenia komisji mogą odbywać się w siedzibie organów Województwa lub mieć charakter posiedzeń wyjazdowych, o czym decyduje Przewodniczący Komisji.
-
Komisje działają na podstawie rocznego planu pracy uchwalonego przez Sejmik oraz wykonują zadania zlecone przez Sejmik.
-
Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z przyjętym przez komisję rocznym planem pracy, ustalonym najpóźniej na pierwszym posiedzeniu komisji w roku objętym planem.
-
Przyjęty plan pracy komisja przekazuje Przewodniczącemu.
-
Komisja może w ciągu roku dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.
-
W pierwszym roku danej kadencji, komisja przyjmuje plan pracy na pierwszy rok w ciągu trzech miesięcy od dnia pierwszego posiedzenia.
-
Na zakończenie roku komisja sporządza informację o swojej działalności i składa ją na ręce Przewodniczącego do końca pierwszego kwartału roku następnego.
-
Na zakończenie kadencji Sejmiku, komisja sporządza sprawozdanie ze swojej działalności. Na wniosek komisji Przewodniczący umieszcza sprawozdanie w porządku obrad sesji.
§ 58
Do zadań komisji stałych w zakresie przedmiotu działalności, do których zostały powołane, należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał;
2) składanie wniosków do Marszałka i Zarządu;
3) ocena informacji i sprawozdań składanych przez Marszałka, Zarząd, wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne lub inne podmioty zobowiązane;
4) inicjowanie działań Sejmiku w przedmiocie działalności Komisji;
5) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą;
6) rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych przez Sejmik, Przewodniczącego lub inny uprawniony podmiot;
7) kontrola wykonania uchwał i wniosków dotyczących działalności komisji.
§ 59
-
Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
1) przewodniczy posiedzeniom;
2) opracowuje projekty planów pracy Komisji;
3) ustala terminy oraz porządek posiedzeń;
4) koordynuje przygotowanie posiedzeń;
5) zapewnia członkom komisji otrzymanie w odpowiednim czasie, należycie przygotowanych materiałów;
6) wyznacza osoby referujące na posiedzeniach komisji;
7) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem porządku podczas posiedzeń komisji;
8) reprezentuje komisję.
-
Przewodniczący Komisji, opracowując projekt rocznego planu pracy komisji oraz ustalając porządek posiedzenia, bierze pod uwagę wnioski Sejmiku, Przewodniczącego, Marszałka, Zarządu, klubów oraz poszczególnych radnych.
§ 60
-
Posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący Komisji.
-
Posiedzenia odbywają się w miejscu wskazanym przez Przewodniczącego Komisji w doręczonym radnym zawiadomieniu.
-
Zawiadomienie o posiedzeniu komisji zawiera proponowany porządek posiedzenia.
-
O terminie, miejscu i porządku posiedzenia komisji Przewodniczący Komisji zawiadamia członków komisji, Marszałka, Przewodniczącego oraz inne zainteresowane osoby i instytucje, co najmniej 3 dni przed planowanym posiedzeniem.
-
Proponowany przez Przewodniczącego Komisji porządek posiedzenia komisji podlega przyjęciu przez komisję. W trakcie trwania posiedzenia komisja może dokonywać uzupełnień i zmian w przyjętym porządku posiedzenia.
§ 61
-
W posiedzeniu komisji z prawem głosowania uczestniczą tylko radni członkowie komisji.
-
W posiedzeniu komisji z prawem zabierania głosu uczestniczą radni, członkowie Zarządu, Skarbnik, a także osoby, o których mowa w ust. 3.
-
Przewodniczący Komisji może wystosować zaproszenia imienne do osób, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
§ 62
-
Przewodniczący Komisji obowiązany jest zwołać posiedzenia komisji w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia pisemnego wniosku przez Zarząd, lub 1/4 ogólnej liczby członków komisji.
-
Do wniosku o zwołanie posiedzenia w trybie określonym w ust. 1 wnioskodawca musi dołączyć proponowany porządek posiedzenia.
-
W przypadku niezwołania przez Przewodniczącego Komisji w terminie określonym w ust.1 posiedzenie zwołuje wnioskodawca.
§ 63
-
Posiedzenia komisji są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać z ustaw.
-
Posiedzenia komisji są ważne, jeżeli uczestniczy w nich co najmniej połowa ogólnej liczby członków komisji.
-
Opinie, wnioski, stanowiska i inne rozstrzygnięcia komisja podejmuje w głosowaniu jawnym, poprzez podniesienie ręki, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji.
§ 64
-
Przewodniczący Komisji przedstawia opinie, wnioski, stanowiska i inne rozstrzygnięcia podjęte przez komisję Przewodniczącemu ,natomiast Zarządowi są przedstawione wszystkie decyzje komisji powodujące skutki finansowe dla budżetu Województwa.
-
Marszałek w ciągu 21 dni obowiązany jest udzielić pisemnej odpowiedzi na wniosek komisji, jeżeli sprawa leży w jego kompetencji. W pozostałych przypadkach przesyła go odpowiednim organom lub instytucjom jednocześnie informując Przewodniczącego Komisji o podjętych działaniach. Po uzyskaniu odpowiedzi Marszałek niezwłocznie przekazuje ją komisji za pośrednictwem Przewodniczącego.
§ 65
-
Komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania o sprawach będących przedmiotem ich wspólnego zainteresowania, poprzez:
1) wspólne posiedzenia;
2) udostępnianie posiadanych opracowań i analiz;
3) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.
-
Komisje obradujące wspólnie przyjmują opinie, wnioski, stanowiska i inne rozstrzygnięcia, w głosowaniu jawnym, przez podniesienie ręki, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej jednej trzeciej liczby członków każdej z uczestniczących w posiedzeniu komisji.
-
Wspólne posiedzenie komisji prowadzi Przewodniczący jednej z komisji - upoważniony przez Przewodniczącego Sejmiku.
-
Protokół ze wspólnego posiedzenia komisji podpisuje Przewodniczący Komisji prowadzący posiedzenie.
§ 66
-
Komisja może ze swojego składu powoływać podkomisję, określając jej skład, zakres działania oraz czas na jaki została powołana lub zadanie, jakie ma wykonać. Komisja ta wskazuje jej Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego. Podkomisja ulega rozwiązaniu po upływie wskazanego czasu lub wykonaniu wskazanego zadania.
-
W skład podkomisji wchodzi nie mniej niż 3 członków Komisji.
-
O powołaniu podkomisji, Przewodniczący Komisji informuje pisemnie Przewodniczącego oraz Marszałka.
§ 67
-
Z posiedzenia komisji sporządzany jest protokół w formie pisemnej, który zawiera:
1) datę i miejsce posiedzenia;
2) wskazanie Przewodniczącego Komisji lub innej osoby prowadzącej posiedzenie;
3) porządek obrad;
4) stwierdzenie, że komisja władna jest do podejmowania rozstrzygnięć;
5) podjęte przez komisję opinie, wnioski, stanowiska i inne rozstrzygnięcia;
6) wniesione przez komisję poprawki do projektów uchwał;
7) wyniki głosowań;
8) zdania odrębne radnych, jeżeli zostały zgłoszone;
9) podpis Przewodniczącego oraz imię i nazwisko osoby sporządzającej protokół.
-
Do protokołu z posiedzenia komisji dołącza się:
1) zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia;
2) porządek obrad posiedzenia;
3) projekty uchwał oraz inne materiały źródłowe;
4) zaproszenia dla osób i instytucji;
5) podpisaną listę obecności;
6) inne dokumenty dotyczące spraw rozpatrywanych przez komisję.
-
Na wniosek Przewodniczącego Komisji lub radnego - członka komisji umieszcza się w protokole zacytowaną wypowiedź tej osoby.
-
Każdy członek komisji ma prawo wnieść na piśmie uwagi do protokołu przed jego przyjęciem przez komisję.
-
Protokół z posiedzenia komisji przyjmuje się na kolejnym posiedzeniu.
-
Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji.
-
Protokół stanowi urzędowe stwierdzenie przebiegu posiedzenia.
§ 68
-
Komisje, do których skierowany został projekt uchwały, przedstawiają Sejmikowi stanowisko o tym projekcie.
-
W stanowisku Komisje przedstawiają wniosek o:
1) przyjęcie projektu bez poprawek;
2) przyjęcie projektu z określonymi poprawkami;
3) odrzucenie projektu.
-
Pisemne wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez komisje zamieszcza się w sprawozdaniu jako wnioski mniejszości na żądanie wnioskodawcy.
§ 69
-
Powołane przez Sejmik Komisje mogą delegować swoich członków do wybranych krajów w celu nawiązania współpracy i wymiany doświadczeń.
-
W sprawach nie objętych zakresem działania żadnej komisji o składzie delegacji decyduje Komisja Główna.
-
Szczegółowe zasady zostaną ustalone w odrębnej uchwale.
Rozdział X
Komisja Rewizyjna
§ 70
-
Sejmik kontroluje działalność Zarządu oraz wojewódzkich jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
-
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów radnych, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Sejmiku oraz radnych będących członkami Zarządu.
-
Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Województwa i występuje z wnioskiem do Sejmiku w sprawie udzielania lub nieudzielania absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
-
Komisja Rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli, zlecane przez Sejmik.
-
Przepis ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez Sejmik.
-
Komisja Rewizyjna kontroluje wszystkie podmioty, w których Województwo ma ponad 50 % udziałów lub akcji.
§ 71
-
Pracą Komisji Rewizyjnej kieruje jej Przewodniczący.
-
Sejmik wybiera Przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji Rewizyjnej w łącznej liczbie 7, w tym zastępcę przewodniczącego i sekretarza Komisji.
-
Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez Sejmik.
-
Komisja Rewizyjna przedstawia Sejmikowi projekt planu, o którym mowa w ust. 3, do dnia 15 lutego roku, którego dotyczy ten plan.
-
Za zgodą Sejmiku Komisja Rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nie przewidzianym w rocznym planie kontroli.
§ 72
-
Komisja Rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji.
-
Sekretarz Komisji sporządza z jej posiedzenia protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu Komisji.
-
Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
-
Komisja Rewizyjna, za zgodą Przewodniczącego, może korzystać z opinii i ekspertyz rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.
§ 73
-
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu i wojewódzkich jednostek organizacyjnych, biorąc pod uwagę kryteria zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
-
W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z 2 do 5 członków Komisji. Przewodniczący Komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając w nim zakres kontroli.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 3 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
-
Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 2.
§ 74
-
Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
-
Członek Komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwość co do jego bezstronności.
-
O wyłączeniu członka Komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna.
§ 75
-
Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.
-
Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
-
Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
§ 76
-
Zespół kontrolny, w terminie 7 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.
-
Komisja Rewizyjna, na podstawie protokołu, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do Zarządu a także do Przewodniczącego wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.
-
Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić Komisję Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie, z zastrzeżeniem ust. 4.
-
Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do Sejmiku. Rozstrzygnięcie Sejmiku jest ostateczne.
-
Komisja Rewizyjna przedstawia Sejmikowi sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Sejmik, wyników kontroli wykonania budżetu Województwa oraz z realizacji rocznego planu kontroli.
-
Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez Sejmik przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli - okresowo raz na kwartał.
§ 77
Członkowie Komisji Rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony informacji niejawnych, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
ROZDZIAŁ XI
DOKUMENTACJA Z OBRAD SEJMIKU
§ 78
-
Kancelaria Sejmiku sporządza z każdej sesji protokół.
-
Protokoły wraz z załącznikami ewidencjonuje się i przechowuje we właściwej komórce organizacyjnej Urzędu.
-
Odpowiednie nośniki elektroniczne będące podstawą sporządzenia protokołu przechowuje się przez okres 5 miesięcy.
-
Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
-
Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Sejmik uchwał, złożone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez radnych , usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
-
Wyciągi z protokołu sesji Sejmiku oraz odpisy uchwał doręczane są tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań.
§ 79
-
Uchwały Sejmiku podpisuje Przewodniczący.
-
W przypadku nieobecności Przewodniczącego, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący prowadzący sesję.
§ 80
Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi, kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), dzień, miesiąc i rok podjęcia uchwały (cyframi arabskimi).
§ 81
-
Kancelaria Sejmiku ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Sejmiku.
-
Odpisy uchwał przekazuje się odpowiednio właściwym jednostkom.
-
Urząd Marszałkowski prowadzi zbiór przepisów wojewódzkich dostępny do powszechnego wglądu.
§ 82
Przewodniczący przekazuje uchwały Marszałkowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.
ROZDZIAŁ XII
PRZEPIS KOŃCOWY
§ 83
-
Sejmik uchwala Regulamin Sejmiku w głosowaniu jawnym.
-
W sprawach dotyczących zasad i trybu działania Sejmiku, które nie zostały unormowane w Statucie i Regulaminie, Sejmik określa w odrębnych uchwałach.